Hem / Tävling / Handbollsfestival

Handbollsfestival

En Handbollfestival är en träff där handbollslag från distriktet olika föreningar bjuds in och samlas för att träna tillsammans och spela matcher mot varandra. Skillnaden från en vanlig handbollscup eller ett träningsläger är att lagen tillsammans värmer upp, tränar teknik och har en gemensam avslutning.

Till mer information om Handbollsfestival hos Svenska Handbollförbundet >>

Handbollsfestival i Väst

Till P8 >>

Till F8 >>

Att arrangera en Handbollsfestival - Handbollförbundet Väst

Svenska Handbollförbundet har tagit fram en Arrangörsmanual för Handbollsfestivaler (en mer generell manual). I den hittar ni mycket bra information om vad ni bör tänka på inför en Handbollsfestival. Ni hittar den här Arrangörsmanual SHF >>
Denna text ska ses som mer specifik vägledning kring hur vi ska arrangera Handbollsfestivalerna i Handbollförbundet Väst utifrån de förutsättningar vi har (antal deltagande lag etc) samt förslag på övningar m.m. inför dagen.

Inför en Handbollsfestival är det arrangerande förenings ansvar att göra en planering inför dagen gällande följande delar:

Domare: Ha en plan för vilka som ska döma minihandbollsmatcherna. Det kan vara ungdomsspelare i klubben eller ledare för de lag som deltar som inte spelar för stunden. Viktigt att tänka på är att de som dömer snarare leder/lär barnen hur de ska spela handboll än dömer matcherna. De ska också ha koll på de nya reglerna för minihandboll.

Uppvärmning: Arrangerande förening väljer vilken typ av uppvärmning ni ska ha på er festival. Om möjligt är en hinderbana en rolig uppvärmningsaktivitet. Ni har säkert egna förslag på hur ni brukar bygga en hinderbana utifrån de material som finns att tillgå i er hall. Annars finns tips på hinderbana i SHF:s dokument Arrangörsmanual Handbollsfestival >>. Tänk på att ha minst två, om möjligt tre, spår av banan då det är många deltagande barn och vi om möjligt vill slippa köer.

Har ni inte tillgång till material för att bygga en hinderbana eller känner att ni är för många deltagande lag för att det ska flyta på bra (kan vara svårt att få flyt vid 10 deltagande lag) så kan ni givetvis planera en annan uppvärmning. Det kan vara att ta sig över planen (långsida till långsida) och göra olika bollmotoriska övningar (rulla, studsa, kasta/fånga), stå på stället och göra olika övningar med och utan boll eller varför inte en gemensam uppvärmningsdans?
Tips på bollmotoriska övningar finns även det i SHF:s arrangörsmanual.

Teknikstationer: Det är arrangerande förenings ansvar att planera hur många och vilka teknikstationer ni ska ha under teknikpasset. Själva genomförandet under Handbollsfestivalen hjälps sedan samtliga deltagande ledare åt med genom att fördela sig mellan de olika stationerna.

Då vi på grund av återbud av arrangörer har tvingats förlägga fler lag per arrangör på många festivaler än vad som är optimalt för att få en bra struktur på teknikstationerna så får vi tänka till lite extra när vi planerar denna del av dagen.

Om ni har tillgång till två hallar under Handbollsfestivalen alternativt har någon bra biyta där någon station kan hållas så rekommenderar vi er att sprida ut stationerna mellan de olika ytorna.
Merparten av er kommer dock inte att ha denna möjlighet och då gäller det helt enkelt att planera verksamheten därefter.
Antalet deltagande lag avgör så klart hur många teknikstationer ni behöver ha.
Har ni tillgång till en hall med två minihandbollsplaner (som de flesta av er verkar ha) så bör ni ha 5-6 teknikstationer (kan räcka med 4 för er som bara har 6 deltagande lag). Lämpligt är ju då att ha en station per planhalva på minihandbollsplanerna samt 1-2 stationer på ”mittenplanen” (där mål saknas i många hallar).
Man kan också välja att i stället för en teknikstation lägga en station i mitten där två grupper kan delta samtidigt – exempelvis någon lek typ ”spökboll”.

I SHF:s Arrangörsfestival finns tips på övningar till Handbollsfestivaler. De har delat in övningarna i kategorierna skjuta, dribbla och passa.
Dessa övningar ska ses som tips på vad man kan ha för stationer under en Handbollsfestival men kan så klart behöva anpassas utifrån vilken yta vi har att tillgå. Planera också gärna egna övningar som ni tycker fungerar bra på era träningar.
När ni väljer övningar så försök att få med en mix av skottövningar, dribblingsövningar och passningsövningar.
Tips på ännu fler övningar finns här >>

45-50 minuter kan kännas länge att ha teknikstationer men om ni har 5-6 stationer så är det bara 7-10 minuter på varje station och på den tiden ska barnen dessutom hinna förflytta sig mellan stationerna.

Musik (valfritt): Om ni har möjlighet och vill så kan det vara kul att kunna spela musik i hallen under uppvärmning samt pauser.

På arrangemangsdagen är det arrangerande förenings ansvar att:

  • I förväg bygga upp en hinderbana om ni väljer att ha det som uppvärmning.

  • Märka upp planerna iför matchspelet (Plan 1 och Plan 2).

  • Se till att spelschema finns uppsatt eller att tillgå på annat sätt.

  • Hälsa deltagande lag välkomna och visa dem rätt till omklädningsrum/i hallen.
  • Initiera ett ledarmöte 30 minuter innan festivalens start för att planera dagen tillsammans. Det ni vill ha hjälp med av deltagande ledare är:
    - Sprida ut er runt uppvärmningsbanan/i hallen vid övrig uppvärmning för att peppa och ev. hjälpa barnen.
    - Dela upp er jämt på teknikövningarna så att ni är minst två ledare per station/övning.

-Ev. vill ni ha en ledare per match som dömer. Det avgör ni dock själva om ni som ledare turas om att döma när ni själva inte coachar eller om ni har ungdomar i klubben som dömer.

  • Samla alla barn och ledare till den gemensamma samlingen. Där går ni kort igenom vad som kommer att hända under dagen (långt ifrån alla barn kommer att veta detta).

  • Hålla koll på tidsschemat och meddela alla deltagare när det är dags för byte av moment:
    - Efter uppvärmningen är det ju dags för matchspel. Då samlas barnen med sina ledare i respektive lag:
    - Efter matpausen samlar ni alla barn gemensamt igen för att dela in dem i grupper inför teknikstationerna. Se till att det blir mixade grupper men att alla barn har minst en kompis från det egna laget med i gruppen.
    - Efter teknikpasset är det en kort vattenpaus. Därefter samlas de med sina ledare i ordinarie lag igen för matchspel.
    -
    När matchpass nr. 2 är avklarat är det dags för den gemensamma avslutningen – gärna med en rolig lek. Vi har tidigare kört ”Morotslandet”. Då är barnen morötter som växer huller om buller i ett morotsland. De lägger sig då samlade runt mitten och ser då till att hålla tag om varandra (händer, fötter, hur de vill). Ledarna ska sedan hjälpas åt att försöka dra upp morötterna ur landet = dra isär barnen. Det brukar vara uppskattat.

  • Se till att det finns domare som dömer matcherna alternativt göra upp en plan med deltagande ledare för vem som dömer vilken match.

  • Se till så att det är en god stämning i hallen under matcher och övningar.

Det var nog det hela. Stort lycka till och hoppas att allt flyter på trots att vi fått justera förutsättningarna lite!
De Handbollsfestivaler vi har haft tidigare i delar av distriktet har vart väldigt lyckade och uppskattade! 

Har ni frågor inför Handbollsfestivalen tveka inte att ta kontakt med oss:

This is a mailto link

GÖTEBORG
Gullbergs Strandgata 36A

411 04 Göteborg

SKÖVDE
Gustav Adolfs gata 49

541 45 Skövde

KARLSTAD
Industrigatan 1
652 21 Karlstad

This is a mailto link
031-707 18 90

Bankgiro: 5500-8643
Org.nr.: 857200-6750

SOCIALA MEDIER

Facebook_vit.svgInstagram_vit.svgLinked_vit.svg