
Foto Maria Casado
Tack för årets Bäst i Öst – nytt upplägg inför nästa säsong
Bäst i Öst 2025–2026 är avslutat. Vi tackar alla deltagande lag i U16 och U19 och gratulerar årets vinnare. Samtidigt kan vi meddela att tävlingen återkommer nästa säsong, i ett uppdaterat format med fokus på U19 och en avslutande Final4-helg.
Vinnare Bäst i Öst 2026
Flickor 16: Skuru IK
Pojkar 16: IFK Tumba HK
Flickor 19: Skuru IK
Pojkar 19: IFK Tumba HK
Bäst i Öst genomfördes i år för fjärde gången och har varit ett komplement till det ordinarie seriespelet. Vi är glada att kunna meddela att tävlingen kommer tillbaka även under säsongen 2026–2027, men i en något förändrad tappning.
Nytt upplägg 2026-2027
Handbollförbundet Öst har beslutat att utveckla tävlingens upplägg inför kommande säsong. Bäst i Öst kommer säsongen 2026-2027 att riktas enbart till Flickor och Pojkar 19. De tidigare tävlingshelgerna under säsongen tas bort, vilket i stället skapar utrymme för fler seriematcher i både U16 och U19.
Det uppskattade Final4-formatet behålls och blir tävlingens centrala moment. De lag som placerar sig topp 4 i respektive serie på nivå 1 och nivå 2 i U19 kvalificerar sig till finalhelgen och gör där upp om titeln Bäst i Öst.
Det krävs ingen separat anmälan till tävlingen. Lag som placerar sig topp 4 i sina serier förväntas vara redo att delta i Final4-helgen, som preliminärt är planerad att genomföras 24-25 april 2027.
Ta del av tävlingsbestämmelserna för Bäst i Öst 2026-2027 pdf, 142.3 kB, öppnas i nytt fönster.
Publicerad: 2026-04-21
Senast uppdaterad: 2026-04-21
Författare: Maria Casado
Email: tavling@handbollost.se